maanantai 7. tammikuuta 2013

Ääniä ruokavaraston uumenista

Olen aloittanut vuoden ruokamietteissä ja taidan jatkaa samoilla linjoilla.

Olen yrittänyt näin joulun jälkeen tarkastella varantoja ja miettiä, miten saisin ruoka-aineet sopivasti käytetyiksi. Samalla - niin toivon - olen vihdoin tullut kehittäneeksi meille sopivan ruokasuunnittelusysteemin :). Ja sen on todella mukavaa.

Haastan itseni härkäviikkojen kunniaksi tekemään mahdollisimman paljon ruokaa kotona jo olevista ruoka-aineista ja olemaan ostamatta sellaisia ruoka-aineita, jotka voin kohtuullisesti korvata jollain kotoa löytyvällä ruoka-aineella. Tarkoitus on syödä kaapit tyhjiksi :) sekä kokkailla luovasti, ruoka-aineet tarkasti hyödyntäen.

Olen jo kaivanut esiin leipäkoneen ja kätkenyt sen uumeniin jauhoja, hiutaleita ja pähkinöitä. Pannukakkutaikinaan käytin couscousta, joka ei muuten lapsia innosta. Hasselpähkinöitä, voipaketin lopun ja joulusuklaat tein kakuksi.

Ruuanlaitossa olen yrittänyt keksiä kaikelle ylijäävälle jatkojäyttöä. Sekin vaatii vähän ajattelua, mutta on kyllä tuntunut mukavalta, kun ruokaa ei ole mennyt juuri lainkaan hukkaan - ei edes joulunpyhien varustautumisen seurauksena. Lisäksi esimerkiksi uunilohkoperunoista ja possukeitonjämästä tekemäni kinkkukiusaus oli oikeasti tosi hyvää.

Juuri nyt jääkaapin ovat taas kansoittaneet erilaiset ruuanloput, joille yritän löytää oman vuoronsa tai uuden käyttötavan: paprikoita, pippurijuustoa (kahta lajia), kaalisalaattia, hummusta, oliiveja, perunasalaattia, aurinkokuivattuja tomaatteja, chilimarinoituja valkosipulinkynsiä, meiramia, basilikaa... Katsotaan, mitä keksin. Lähinnä mietin jotain piirakkaa, vaikka teinkin juuri sen yhden juustopiirakan...








2 kommenttia:

Nina Bille kirjoitti...

Hei Marikki, kuulostaa herkulliselta se kiusaus ja myös piirakat - samansuuntaisia ajatuksia olen pyöritellyt myös! Sosekeittoihin saa piiloteltua kaikenlaisia juttuja. Inspiroit minua myös tekemään inventaatiota kuivaruokakaapissa - nyt kaikenlaiset ryynit ja siemenet käyttöön!

Marikki kirjoitti...

Joo, sosekeitto onkin hyvä idea... Voisin tehdä vaikka niistä marinoiduista kasviksista, hummuksesta ja porkkanasta tai perunasta huomenna soppaa. Kuulostaa ihan toimivalta, paremmalta kuin se piiras, jota olin miettinyt... Toivottavasti tulee maukasta :-).