torstai 19. maaliskuuta 2009

Työn ja sairauksien yhteensovittaminen

Tänään olin pienimmän kanssa lääkärissä.
Yöllä kuuntelin hänen raskasta hengitystään ja uumoilin astmakohtausta.
Tilanne oli aamulla jo vähän rauhoittunut,
mutta en jotenkin osannut jättää silleen,
vaan järjestin meidät lääkäriin koululla seuranneen "kurssiromahduksen" uhallakin.
Diagnoosi: korvatulehdus molemmissa korvissa. Hoidoksi antibioottia ja ohjeistusta astmalääkityksen lisäämiseen.

Yksin jääneet opiskelijat olivat marssineet hädissään rehtorin puheille
selittämään, että he eivät näin isojen asiakokonaisuuksien opiskelusta ilman opettajaa. Ihmettelivät, ettei ole sijaisia. Eikö koululle voisi palkata aineeseeni varaopettajan?

Ymmärsin, että olen töissä hyvässä työyhteisössä.
Rehtori oli juuri sitä mitä hänen tuleekin olla: täysillä minun puolellani ja täysillä opiskelijoiden puolella. Hän viesti minulle, että olen oikeutetusti poissa - ja että opiskelijat ovat oikeutetusti harmissaan, minkä täysin myös ymmärrän.
Yritimme keksiä keinon lievittää opiskelijoiden kirvellystä.

Tapaus muistutti, että opiskelijani tarvitsevat minua.
Olen itse ammattimaisen tottunut oppimaan tekstistä.
He kaipasivat minun apuani.
Miten minä olisin voinut auttaa heitä?

Huomenna menen töihin.
Suunnittelemani tunnit tuntuvat räpellykseltä.
Katsotaan lähteekö mikään lentoon.

2 kommenttia:

kirsi t kirjoitti...

Minä rutistan sinua, ja uudestaan. Voi kun voisin osan huolestasi kantaa. Raskasta on sinukin arkesi - sairauden ja työn välistä painia - eikä minulla ole sanoja.

Onneksi saat tukea työyhteisöstäsi, se on tärkeää.

Marikki kirjoitti...

Lämmin kiitos rutistuksesta.
Aamulla ihmettelin, miten illan täysryytyneestä naisesta oli kuitenkin tullut ihan kohtuullisen pirteä... Lähden tänäänkin koululle korjaamaan yo-vastauksia. Vähän vajaa puolet on vielä jäljellä viime lauantain rutistuksen jälkeen...
Onneksi ensi viikolla opetusta on vähemmän, joten vähän helpottaa. (Tosin maanantaina ja tiistaina en tosiaankaan voi enää olla poissa, joten ristin käsiä, että lapset olisivat terveitä...)