tiistai 3. maaliskuuta 2009

Tiistai

Neljäs viikko töissä.
Pienimmällä on taas jotain meneillään.
Kaksi viimeistä yötä ovat olleet levottomia.
En ymmärrä, onko se allergista reagointia vai
hänellä sinnittelevään pieneen nuhaan ja yskään kuuluvaa.
Mies on jokatapauksessa aamupäivän kotona
poikien kanssa.

Minä yritän sulkeutua työhuoneeseen.

Vaikka kuinka yritin varautua siihen,
valmistelutyön vaatima aika on kuitenkin lyönyt ällikällä.
Minulla on tavallista vähemmän opetustunteja ja
silti pysyttelen niupin naupin tahdissa.
Tällä viikolla yritän alustaa jo seuraavaankin,
jolloin kasaan isketään vielä nippu kurssilaisteni arvoitavia töitä,
yksitoista tuntia ylioppilastutkintovalvontoja (!)
ja 180 arvioitavaa reaalikoevastausta...
Kakun koristeena minulla on tunne, että en tiedä mitään aiheista, joita ensi viikolla pitäisi opettaa. Etukäteen mikään niistä ei kuulu innostuksiini.

Blogista on tullut huokaisualusta.
Luottanette, että palaan joskus vielä jonkun ajatuksenkin kanssa... :-)

3 kommenttia:

Anu Välitalo kirjoitti...

Kyllä kai se siitä helpottuu se valmistelutyön määrä, kun pääsee rutiiniin, eikö vaan?

Näin juuri viime yönä unta että minut laitettiin kylmiltään opettamaan lukion biologiaa. :) Tuttu unikaava, mutta tällä kertaa en joutunut paniikkiin vaan totesin oppilaille että mä en ole valmistellut tuntia, jospa käyttäisitte ajan hyödyksenne lukemalla oppikirjaa, teillähän ne kirjoitukset kumminkin on tulossa eikä mulla.

Marikki kirjoitti...

Kyllä sen pitäisi helpottaa - aivan ratkaisevasti. Nyt pidän näitä kursseja ensimmäistä kertaa. Taukoa opettamisessa on ollut neljä vuotta. Oppikirjasarja on vaihtunut. Opetussuunnitelma on vaihtunut. Piirtoheitin on heitetty romukoppaan ja tietokone asetettu tilalle. Ja vielä lisäksi ihmettelen koko ajan sitä, mistä ihmeestä opettamisessa ylipäätään on kyse... Miksi minä käytän niin valtavasti aikaa oppiakseni näitä asioita, kun heidänhän sitä pitäisi niitä juttuja oppia :-)? (Vähän niinkuin tuossa unessasi.)

Pääsen opettamaan näitä samoja aiheita heti uuden kierroksen seuraavassa jaksossa, joten silloin pitäisi olla huomattavasti helpompaa suunnittelutyön osalta, vaikka opetustunteja onkin silloin enemmän.

Anu Välitalo kirjoitti...

Mä en ollu tajunnu tota pointtia unesta, kiitos kun näytit sen. Olin vaan aatellut että hienoa, en joutunut unessa paniikkiin.

Mulla on tulossa yksi kurssi ja tuo problematiikka on siis ajankohtaista. Se on tuttu aihealue mutta mitään kovin kummoista valmistelutyötä taikka tietojen päivitystä en ehdi tätä porukkaa varten tehdä. Mutta tosiaan, hehän niitä opiskelijoita ovat, en minä!